خانه / جشنواره / طالبان شیعه شده است

طالبان شیعه شده است

⚠️ *تداوم بحران افغانستان و ایفای نقش جریان نفوذ با تاکتیک موج سواری*

 

** ** ** ** **

*حضرت سیدالشهداء امام حسین سلام الله علیه:*

 

*عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق*

 

بحار الانوار، ج ۷۸، (ص ۱۲۷ )

 

** ** ** **

 

🔸تحولات این روزها در همسایه شرقی و قدرت گرفتن طالبان با عنوان امارت اسلامی افغانستان، یکی از موضوعاتی است که در محافل داخلی و به خصوص شبکه های اجتماعی فارسی زبان واکنش های مختلف و گاه متعارضی را برانگیخته است. در میان این عکس العمل ها، عصبانیت و خشم، نگرانی، تاسف، نظارت و حتی خوش بینی نسبت به نسخه ۲.۰ طالبان دیده می شود. برخی به طور قطع معتقدند که طالبان با گذشته اش هیچ تفاوتی ندارد و هیچ تغییری نکرده است. دسته ای به شدت با گروه اول مخالفند و گروهی دیگر اعلام موضع را به آینده موکول کرده اند.

 

🔹شرایط سیاسی و امنیتی افغانستان – مثل سایر موارد مشابه در تاریخ – یک بُعدی نبوده و ضرورت های سیاست بین الملل نیز به دولت‌ها آموخته است تا از سیاه و سفید دیدن مسائل مرتبط با این حوزه اجتناب کنند. لیکن قدر متیقن آن است که وجه انسانی حوادث افغانستان، موجب تاثر، تألّم و بروز احساس همدردی در افکار عمومی می شود. مجاورت جغرافیایی و هم زبانی و مشترکاتی از این دست؛ عواطف و احساسات مردم ایران را بیش از سایر کشورها تحت تاثیر قرار داده و این امر به شکل «انتظارات» در برابر دولت جمهوری اسلامی نیز قرار می گیرد.

 

🔸نکته قابل اعتنا در عرصه سیاست آن است که هر اندازه انتظارات و توقعات به واقعیت های صحنه نزدیک تر باشد، پذیرش و صبر برای به بار نشستن نتایج اعمال سیاست های واقعگرایانه نیز با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. یکی از موانع این فرآیند، بزرگنمایی یا کوچک نمایی ابعاد متداخل و پیچیده تحولات افغانستان است که به انتظارات غیرواقعی، مشاجرات بیهوده، سردرگمی و شکاف بین بدنه اجتماعی و مجریان سیاست ها منجر می شود. از همین نقطه است که فرصت طلبان و بدخواهان از رخنه و منافذ ملتهب استفاده کرده و از این بستر برای برنامه های شوم و طراحی های اتاق فکر خود بهره برداری و با انحراف موضوع از جایگاه اصلی خود؛ زمین بازی را در اختیار می گیرند.

 

🔹بر اساس مطالب فوق؛ نخبگان مطلع و دلسوزان مردم منطقه وظیفه دارند تا ضمن تشریح زوایای مختلف و سیر تحولات؛ از تحقق سناریوی دشمنان و سرویس های اطلاعاتی-امنیتی زخم خورده از محور مقاومت (موساد، سیا، MI6، سعودی، امارات) ممانعت کنند. سناریوی پیچیده ای که با ایفای نقش جریان نفوذ و در جهت انحراف صورت مسئله در افکار عمومی و تقابل آن با راهکارهای تخصصی و سیاست های واقعگرایانه طراحی شده است و بخشی از ابعاد سیاسی-امنیتی و پشت پرده های این سناریو نیز توسط فرمانده شجاع و کارکشته سپاه قدس، سردار اسماعیل قاآنی (که خود پیرامون مسائل افغانستان صاحب نظر محسوب می شوند) در جلسه اخیر غیرعلنی برای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تبیین گردید.

 

🔸شایان ذکر است که سیاست خارجی واقعگرایانه و رویکرد منطقه ای ایران اسلامی – همان گونه که در فلسطین و سوریه و یمن و لبنان و عراق بارها مشاهده شده و به اثبات رسیده است – معطوف به «مردم» کشورها است. به عبارت دیگر، منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با منافع مردم منطقه غرب آسیا گره خورده است فلذا «توقعات به حق» و «انتظارات عقلانی» از مواضع اعلامی و اعمالی ایران نیز در راستا معنا و مفهوم یافته است. برای رسوا نمودن منکران این دعوی، خون به ناحق ریخته ی شهدای مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر، شهدای ترور، شهدای مبارزه با گروهک های تجزیه طلب نظیر پژاک، کومله و جیش الظلم، شهدای مدافع حرم و به ویژه فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کفایت می کند!

 

🔹سعید شهرابی فراهانی / کارشناس حوزه سیاسی و امنیتی

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کتاب سال حکومت اسلامی

چرا صدا و سیما از حوزه کمک نمیگیرد این الله اراکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *